Leerdoelen

Misschien vraag je je het volgende af: Waarom doen we dit eigenlijk? Waar is het lezen van poëzie goed voor?

Om te beginnen doet het lezen van een gedicht iets met je. Je ziet woorden, je hoort klanken en terwijl je leest, kun je zien, horen, proeven, voelen en bewegen. Je krijgt na een eerste keer lezen een vermoeden van een betekenis. Soms doen woorden je wankelen, daarover gaan we ook in de les praten. Dit doen we in het lokaal, tijdens de poëzieles, maar na de les praat je door, op deze blog. Je tast met elkaar af wat een gedicht in je oproept, je spreekt je vermoedens uit over wat het voor jou betekent. Poëzie lezen en begrijpen gaat altijd over vermoedens. We gaan dus de dialoog aan met een gedicht en we tasten af wat een gedicht in ons oproept.

Er zijn veel voordelen te noemen die het lezen van poëzie ‘nuttig’ maken. Hier volgen er een paar: een gedicht vermaakt je; een gedicht kan je laten nadenken over zaken waarover je normaal gesproken niet zo snel zou nadenken; een gedicht laat je zien wat taal kan doen; een gedicht geeft je de kans om te reflecteren; door een gedicht te lezen word je creatiever en, tot slot, hoewel er nog wel meer voordelen te noemen zijn: het lezen van poëzie ontspant.

In de week van de poëzie (27 november – 1 december) praat je klassikaal en op de blog over 3 gedichten en verdiep je je met je groepje in een vierde gedicht. De leerdoelen voor de poëzieweek staan hieronder beschreven.

Leerdoelen

1. Je leert gedichten te begrijpen door erover te spreken en te luisteren naar de inzichten van anderen. Er is niet één waarheid over een gedicht. Iedereen leest met eigen ogen, neemt eigen bagage mee. We lezen hetzelfde gedicht, we kijken ook echt naar wat er staat, we verzinnen er niks bij en we laten niks terzijde liggen, er is altijd gezamenlijkheid tijdens het lezen en tegelijk brengen de gedichten de innerlijke rijkdom van de lezers aan het licht.

2. Je leert buiten-de-box denken. Je ervaart dat een gedicht iets communiceert, maar het is soms even zoeken, puzzelen en inleven voor de contouren zichtbaar worden. Je leert bij de eindopdracht op een creatieve manier jouw interpretatie van een gedicht te verwerken in een eigen product.